Frågor och svar om GAI-verktyg
På den här sidan hittar du en sammanställning av vanliga frågor som ställs under våra webbinarier om GAI-verktyg.
Frågor om funktion
Generativa AI-verktyg skiljer sig från andra AI-verktyg eftersom de kan generera ny text, bilder och ljud som svar på enkla frågor skrivna med naturligt språk. De har "lärt sig" mönster och strukturer från befintliga exempel på text, bilder eller ljud, och genererar sedan nya versioner.
ChatGPT-3 gör inte det, men andra verktyg gör det – till exempel Perplexity och Bing AI.
Det råder ingen tvekan om att AI-verktyg kommer att bli det främsta sättet vi hittar och sammanfattar information på. Vi kommer att vilja använda verktygen mer och mer men Informationen verktygen ger kan vara opålitlig och snedvriden. Därför kommer vi att behöva identifiera och tillämpa sätt att granska och verifiera resultaten.
Frågor om undervisning och lärande
Möjligheterna är olika inom olika discipliner. Några saker man kan göra med hjälp av dessa verktyg är att
- generera idéer
- förbättra texter
- analysera data
- automatisera uppgifter, till exempel föreslå text för rutinmässiga e-postmeddelanden
Det är en bra idé att själv testa verktygen och läsa på om grunderna så att du kan bestämma hur du ska arbeta med dessa verktyg i din undervisning och diskutera dem med dina studenter.
Vi kan föra in GAI-verktyg i undervisningen på många sätt. Här är några exempel.
Digital kompetens: Be studenterna att använda verktygen för att besvara en fråga och diskutera resultaten i små grupper. Be dem att identifiera nyckelpunkter att letar efter för att verifiera resultaten.
Idégenerering: Be studenterna att använda AI-verktyg för att brainstorma idéer kring en svår fråga, och diskutera sedan hur lämpliga och genomförbara idéerna är.
Strukturering: Be studenterna att använda AI-verktyg för att generera en struktur för en skriftlig uppgift, som till exempel en essä. Be dem sedan att identifiera vilken ytterligare information de behöver för att börja skriva. Du kan också be dem att skriva några stycken tillsammans.
Frågor om examination och bedömning
Nej. Vissa har observerat att utdatan kan vara repetitiv och tråkig, men det kan även text skriven av människor vara. Det finns inget tillförlitligt sätt att känna igen utdatan, och utvecklingstakten är sådan att även om vi gav tips nu, skulle de vara föråldrade inom mycket kort tid.
Det finns programvara som hävdar att den kan upptäcka användningen av olika GAI-verktyg. De testas både här och av andra universitet. Vi kan dock inte rekommendera dessa just nu eftersom det inte har verifierats att de följer Dataskyddsförordningen. Du bör inte ladda upp studentarbeten på några system som inte har godkänts av den juridiska avdelningen vid Lunds universitet.
Frågor om regler och riktlinjer
På Lunds universitet är det tillåtet att använda generativa AI-verktyg i undervisningen om du anser att det kan bidra till eller underlätta lärandet. Det finns dock några viktiga saker att tänka på. Som lärare behöver du
- kunna bekräfta att studenterna har uppnått programmets och kursens lärandemål
- vara medveten om att det inte är tillåtet att dela studenternas arbeten med GAI-verktyg
- se till att varje student har lika tillgång till de GAI-verktyg du rekommenderar
- informera studenterna om riskerna med att dela personlig information eller upphovsrättsskyddat material med verktygen
- informera studenterna om reglerna för användning av GAI-verktyg i kursen eller programmet.
Om du inte vill att studenter ska använda GAI-verktyg måste du tydligt ange detta i tentamensinformationen och betygskriterierna.
Ja. Bibliotekarier har redan börjat ordna detta – till exempel har University of Queensland redan flera citeringsformat för GAI-källor.
Troligen inte just nu, även om definitionerna av "författare" kan ändras över tid. GAI-verktyg kan betraktas som en källa. Om stora delar av arbetet inkluderar AI-genererad text bör detta anges, och du kan låta människor avgöra om du ska ta ägarskap över författarskapet.
Det är en disciplinär förseelse om
- verktyget var ett obehörigt hjälpmedel enligt kursplanen eller uppgiftsinstruktionen
- studenten låtsas att de utförde arbetet själva.
Kontrollera universitetets föreskrifter och Högskoleförordningen för mer detaljer, men kom ihåg att det är svårt, om inte omöjligt, att upptäcka användningen av dessa verktyg.
Kontakta oss
Har du frågor om GAI-verktyg i undervisningen?
Mejla Rachel Forsyth: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)