Vägledning för lärare i fem steg
Har du hört talas om Generativ AI (GenAI eller GAI) och undrar var du ska börja? På denna sida hittar du vägledning i fem steg.
Steg 1: Utforska
Det första du behöver göra är att använda ett generativt AI-verktyg om du inte redan gjort det. Då får du en idé om verktygens kapacitet. Till exempel kan du prova det textbaserade verktyget som heter Bing Copilot, vilket LU-anställda och studenter kan använda som en del av Microsoft Office 365-prenumerationen. Du kan prova att ställa frågor för att se vilka svar du får. Bli inte frustrerad om svaren är osammanhängande och felaktiga, utan försök att göra dina frågor mer specifika för att få mer detaljerade svar. Du kan också prova att be om svar i olika stilar, eller lämpliga för olika personer. I vår Canvas-kurs finns många exempel på saker du kan testa.
Öppna Bing Copilot i din webbläsare – bing.com/chat
Steg 2: Läs på
Steg två är att läsa på om verktygen i din professionella kontext. Ta reda på vad som händer inom ditt ämnesområde nationellt och internationellt. Hur används verktygen där och vad innebär det för forskning och undervisning? Ta också reda på om det finns en policy för GAI-verktyg inom din institution eller fakultet. Om du inte hittar någon information om detta på webben kan du kontakta din studierektor eller prodekan.
Delta gärna i något av webbinarierna om GAI som du hittar i Kalendariet eller gå självstudiekursen Generative AI-tools in Education at LU i Canvas.
Canvas-kursen Generative AI-tools in Education at LU (på engelska) – canvas.lu.se
Steg 3: Granska lärandemål
När du har utforskat och läst på om verktygen kan du behöva granska studenternas lärandemål i din kurs eller ditt program. Om det till exempel är viktigt för dina studenter att utveckla skrivfärdigheter är det nödvändigt att klargöra hur GAI-verktyg kan användas och eventuellt förbjuda dem vid examination. Om det är viktigt att dina studenter lär sig att använda GAI-verktyg eftersom de kommer att vara viktiga inom ditt ämnesområde kan det behöva ingå i lärandemålen. Vill du veta hur andra lärare gör finns ett forum för utbyte av erfarenheter i Teams.
Teams-kanalen GAI-verktyg och undervisning på LU – teams.microsoft.com
Steg 4: Skapa en policy
När du har granskat lärandemål och fattat beslut om användning av GAI-verktyg i undervisningen kan det vara en god idé att skapa en policy. Var då tydlig med om och i så fall hur studenterna får använda GAI-verktyg i sina arbeten och var specifik med vilka verktyg som är godkända för användning. Det är också viktigt att du informerar studenterna om konsekvenserna av otillåten användning av GAI-verktyg:
- Att få återkoppling på något som man inte har producerat själv är inte utvecklande och det tar tid från personal och kamrater.
- Att förbättra texter med GAI kan avstanna utvecklingen av egen skrivkompetens.
- Att vilseleda eller fuska med hjälp av GAI kan leda till varning eller avstängning.
Ta gärna hjälp av mallen nedan för att utforma riktlinjer för GAI-användning i din kurs eller ditt program.
Det redigerbara dokumentet med riktlinjer för institutioner och studenter (Word, 24 kB)
Tipsa också gärna dina studenter att läsa texten nedan.
Fyra saker alla studenter måste veta om generativa AI-verktyg – campusonline.lu.se
Steg 5: Testa och utvärdera
Med ny undervisningsteknik är det klokt att först testa i liten skala och sedan utvärdera. Under en termin skulle du till exempel kunna förbjuda GAI-verktyg vid examination men prova att använda dem i klassrummet för särskilda uppgifter. Utvärdera sedan med dina studenter och kollegor, och fundera på om du vill använda verktygen i större utsträckning framöver.
Om du vill ha exempel på hur GAI-verktyg kan användas i undervisningen kan du kolla in någon av sidorna nedan.
Generativ AI för bättre lärande – parnes.com/blog
Positive uses for ChatGPT in the higher education classroom – clear.unt.edu
I början av 2023 startades en arbetsgrupp för att diskutera användningen av GAI-verktyg i undervisningen. Arbetet utmynnade i en rapport som publicerades i maj 2023.
Kontakta oss
Har du frågor om GAI-verktyg i undervisningen?
Mejla Rachel Forsyth: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)