Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fem enkla tips för lärare

På den här sidan hittar du konkreta tips på hur du kan göra undervisningen mer tillgänglig. Tipsen är enkla att följa och gynnar alla studenter.

1. Använd beskrivande namn på din kursyta

På en kursyta med många moduler och dokument kan studenterna lätt tappa bort sig. Tid som borde gå till studier går då istället till att leta efter material. När du döper dina moduler, sidor och dokument bör du använda namn som hjälper studenterna att navigera på kursytan: 

  • Använd namn som beskriver innehållet tydligt. Tänk att namnet ska vara begripligt utanför sin kontext. Autogenererade titlar säger till exempel ingenting om innehållet. 
  • Var inte rädd för att skriva långa titlar. Det kan vara nödvändigt för att dina studenter ska förstå vad texten innehåller. 
  • Ange filformat på nedladdningsbara dokument, till exempel "Anmälningsformulär (pdf)". 

2. Rensa navigeringen i Canvas 

I Canvas är det möjligt att ändra studentens vy av en kursyta. I standardinställningen för en kursyta finns många ingångar i den vänstra navigeringsmenyn. Detta gör det svårare för studenterna att hitta kursmaterial eftersom det finns så många platser att leta på. När du utformar din kursyta i Canvas, se till att rensa navigeringsmenyn. Till exempel som på bilden nedan till höger. I Canvasguiden kan du läsa om hur man gör. 

Instruktioner för att anpassa kursmenyn i Canvasguiden – canvas.education.lu.se

Skärmklipp från Canvas som visar en rörig och en tydlig navigeringsmeny.
Till vänster en lång och rörig navigeringsmeny i Canvas. Till höger en uppdaterat och tillgängligare navigeringsmeny.

 

3. Låt studenterna vara anonyma 

För en del studenter kan det ta emot att göra skriftliga inlägg i diskussioner på en lärplattform eller att gå fram och skriva något på tavlan i ett klassrum. Det kan vara på grund av skrivsvårigheter eller av andra skäl. Om studenterna får vara anonyma kan fler våga vara aktiva i undervisningen. Som lärare kan du till exempel 

  • anonymisera studenterna i diskussionsforum på den lärplattform du använder 

Lär dig skapa anonyma diskussioner i Canvas – canvas.education.lu.se

  • använda det digitala verktyget Mentimeter för att låta studenterna dela tankar och ställa frågor anonymt i klassrummet 

Läs mer om och logga in i verktyget Mentimeter

4. Sätt upp rimliga mål för dig själv

Att tillgängliggöra undervisningen kan kännas som en betungande uppgift som är svår att hinna med. Sätt upp rimliga mål för dig själv för att komma framåt och glöm inte att långsam förbättring är bättre än ingen förbättring. Målen du formulerar bör 

  • vara konkreta 
  • gå att bocka av
  • vara realistiska
  • innehålla delmål 

Undvik att sätta upp mål som börjar med “jag ska försöka att”. Sådana mål är inte konkreta och därför också svåra att bocka av. Se också till att målet är realistiskt. Det är inte fel att vara ambitiös men om målet är för stort eller svårt kommer du inte att uppnå det. Dela alltid upp dina mål i mindre delmål för att komma framåt. 

5. Ta hjälp av varandra! 

Alla lärare på Lunds universitet är skyldiga att göra undervisningen tillgänglig. Ta hjälp av varandras erfarenheter och be om respons. Du kan till exempel 

  • låta någon försöka hitta ett dokument på din kursyta 
  • låta någon läsa din instruktion och återberätta för dig vad som ska göras
  • be studenterna utvärdera kursytans tillgänglighet under terminen.
Foto på medarbetaren Ann-Catrin Johansson.

Kontakta oss

Har du frågor om tillgänglighet i undervisningen?

Mejla Ann-Catrin Johansson:
digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)