Ignorera inte GenAI-verktyg
Att ignorera GenAI och hoppas att studenterna ska göra detsamma är orealistiskt. Forskning visar att användningen av dessa verktyg ökar bland studenter. En studie av Malmström et al. (2023) visade att ungefär en tredjedel av svenska universitetsstudenter regelbundet använde chattbottar fram till sommaren 2023, samtidigt som de flesta var omedvetna om sitt universitets policy för deras användning. Freeman (2024) rapporterade att över hälften av de brittiska universitetsstudenterna hade använt GenAI-verktyg vid examinationsmoment i början av 2024, och att en liten andel helt enkelt kopierade text utan att redigera den.
Unga använder AI
Våra framtida studenter använder dessa verktyg. En undersökning av Ungdomsbarometern (2023) visade att 75 % av svenska individer i åldern 15-24 år hade provat GenAI-verktyg 2023, och 55 % erkände att de använde AI för uppgifter kopplade till utbildning på sätt som de inte trodde var tillåtna. En studie vid LTH (Loft, 2024) visade att studenter är intresserade av att använda GenAI, dels för att hjälpa dem att lära sig och dels för att de tror att det kommer att vara viktigt för dem i framtida anställningar. Men studenterna är också oroliga eftersom de inte är säkra på vad som är tillåtet och om de av misstag kan vilseleda examinatorn.
Lärarna är också oroliga. Även om vi för närvarande inte har så mycket data om vad universitetslärare tänker, är 63 % av svenska grundskole- och gymnasielärare oroliga för att studenter använder AI för att fuska med skolarbetet (Sveriges Lärare, 2024).
Var tydlig med hur AI får användas
Vi har ett ansvar att vara tydliga med hur GenAI-verktyg kan/får användas i våra kurser. Det är ok att erkänna att vi inte är experter på AI. Studenterna respekterar vår ämneskompetens och värdesätter en ärlig och öppen miljö för lärandediskussioner (Persson et al. 2023). Proaktiva diskussioner hjälper studenterna att använda dessa verktyg på ett etiskt, effektivt och ansvarsfullt sätt.
Om du står inför en fråga som du inte kan svara på, säg bara att du måste tänka på det och att du kommer att svara på den i en framtida session. Du kan sedan diskutera det med kollegor eller kontakta oss på e-postadressen servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se).
Glöm inte att Enheten för undervisningsstöd kan erbjuda stöd i form av evenemang och onlineresurser för att hjälpa dig att bestämma om och hur du ska använda GenAI-verktyg i dina kurser.
Ta del av Enheten för undervisningsstöds evenemang och onlineresurser
Tre tips på hur du kan starta diskussioner
Jag skulle föreslå att du använder en kort stund i början av kursen där du kan prata om dessa frågor, och sedan återkommer till ämnet två eller tre gånger under terminen, särskilt nära ett examinationsmoment. Tre sätt att börja konversationen är:
Diskussion i klassrummet: använd tekniken "think, pair, share" (att tänka, para ihop, dela) för att involvera alla. Du kan göra anteckningar, eller be studenterna att lämna in ett kort svar från varje par/grupp, eller använda en Padlet för att sammanfatta sina tankar. Avsätt 10-20 minuter för ämnen som:
- Vad gillar eller ogillar du med GenAI-verktyg?
- Vilka farhågor har du om GenAI-verktyg?
- Hur kan GenAI-verktyg användas på denna kurs? Är detta en bra idé?
- Vilka regler ska styra användningen av GenAI-verktyg den här klassen på den här kursen?Läs mer om tekniken "think, pair, share" på Kent State University:s hemsida – kent.edu
- Utarbeta riktlinjer för kursen (se det redigerbara dokumentet länkat här nedan) och be om kommentarer. Sedan kan studenterna rösta om den slutliga formuleringen – du kan använda Mentimeter för anonym röstning eller bara en enkel handuppräckning om anonymisering inte spelar någon roll.
Det redigerbara dokumentet med riktlinjer för institutioner och studenter (Word, 24 kB)
Läs mer om verktyget Mentimeter
Använd tekniken "the one minute paper" för att få anonyma svar på enkla frågor. Du kan använda en Padlet eller bara papperslappar och sedan svara på deras frågor eller dela med dig av deras goda idéer i början av nästa session. Frågor kan vara saker som:
- Har du använt GenAI-verktyg under dina studier? Om så är fallet, hur?
- Vad skulle du vilja veta om GenAI-verktyg inom detta ämnesområde?
- Har du en fråga om GenAI-användning i den här kursen?
- Vad är det mest användbara du har gjort med GenAI som en del av dina studier?
- Vad tycker du att jag borde veta om GenAI?
- Vilket tips skulle du ge en annan student om att använda GenAI i sina studier?Läs mer om tekniken "the one minute paper" på University of Rochester:s hemsida – rochester.edu
Läs mer om verktyget Padlet
Slutsats
Genom att stödja transparenta och initierade diskussioner om GenAI kan vi hjälpa studenterna att fatta beslut som stöder deras lärande, samt att vi kan lära oss mer själva.
Referenser
Freeman, J. (2024). Provide or Punish? Students' Views on Generative AI in Higher Education. HEPI Policy Note 51. Higher Education Policy Institute.
Loft, V. (2024). GAI-verktyg i LTHs utbildningar. Teknologkåren vid Lunds Tekniska Högskola (TLTH), Lund.
Malmström, H., Stöhr, C., & Ou, A. (2023). Chatbots and other AI for learning: A survey of use and views among university students in Sweden. Chalmers Stud. Commun. Learn. High. Educ, 1.
Sveriges Lärare. (2024). Lärarledd digitalisering? - Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap. Sveriges Lärare, Stockholm.
Ungdomsbarometern. (2023). Back2School 2023. Ungdomsbarometern, Stockholm.