Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rachel Forsyth invald till expertgrupp för Digital Education Content i EU

Foto som visar fyra studenter runt ett bord med sina datorer och kurslitteratur.

Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area).

Foto: Johan Persson

En ny expertgrupp för digitalt utbildningsinnehåll (DEC) har inrättats av Europeiska kommissionen. Gruppen arbetar med handlingsplanen för digital utbildning 2021–2027, som syftar till att "ta itu med den digitala klyftan och ojämlikheterna i utbildningen och lyfta fram teknikens potential att underlätta en mer tillgänglig, säker, flexibel, individanpassad och studentcentrerad undervisning och lärande". 

Denna expertgrupp består av utvecklare, ledare och användare av digitalt innehåll alla utbildningsnivåer från hela EU och kommer att föreslå riktlinjer som hjälper lärare och ledning att hitta, välja, förvärva och använda digitalt utbildningsinnehåll av hög kvalitet. 

Syftet är att hjälpa både de som producerar digitalt innehåll och de som använder det. Gruppen inledde sitt arbete i juli och de kommer att träffas online varje månad förutom tre fysiska workshoppar i Bryssel. 

Foto på LU-medarbetaren Rachel Forsyth.

– För Lunds universitet innebär det att vårt arbete med att utveckla digitalt innehåll uppmärksammas och att vi lär oss av andra experter på området. Vi får också möjlighet att utforma riktlinjer som kommer att användas i hela EU, säger Rachel Forsyth. 

Rachel Forsyth vill med sitt deltagande stärka fokuset tillgänglighet och inkludering när digitalt innehåll utformas och köps in, för både lärare och studenter. 

– Tillgängligt innehåll är bättre för alla och för att uppnå detmåste vi få bättre förståelse för användarnas perspektiv. Inkluderande design handlar inte bara om funktionshinder, det handlar också om att förstå hur människor känner inför att använda teknik, säger Rachel Forsyth.

På frågan hur Lunds universitet och Sverige står i dessa frågor i en europeisk jämförelse svarar Rachel Forsyth:

– Jag tror att Lunds universitet och Sverige har en stark position när det gäller att använda utbildningsteknologi. Det är ett område som rör sig snabbt och det är alltid frestande att välja de nyaste, mest glänsande produkterna, men enligt min erfarenhet är det mest effektiva att fokusera universitetets syfte och principer när man utformar och väljer digitalt innehåll: hur kommer produkten att hjälpa oss att stödja våra studenter bättre?  Sedan köper vi produkter som vi kan behålla och underhålla längre, där du bygger upp en god förståelse för hur saker fungerar och kan stötta användarna. 

– På Lunds universitet är vi öppna för nya utbildningsteknologier men försöker alltid placera dem i ett pedagogiskt sammanhang, med fokus på de potentiella fördelarna för vårt arbete. Förutom ett fokuserat stöd för digitala verktyg från Enheten för undervisningsstöd har vi ett nära samarbete med Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling och de fakultetsbaserade pedagogiska enheterna CEE, MedCUL och PLUS för att stödja digitaliseringen i undervisningen.

Rachel Forsyths profil i Lunds universitets forskningsportal – portal.reserach.lu.se

Artikeln publicerades första gången den 28 augusti 2024 på Medarbetarwebben – medarbetarwebben.lu.se