Photo by Lukas Blazek on Unsplash
En del studenter har en funktionsnedsättning som gör att arbetsminnet och automatiseringen försämras. Det som ganska snart kommer automatiskt hos de flesta, tar längre tid att lära sig och även sedan att plocka fram ur minnet, som t ex ordbilder, formler och multiplikationstabell. Detta gör att studenten behöver längre tid på sig vid examinationer.
Många textuppgifter kräver att studenten behåller och bearbetar information i arbetsminnet samtidigt som de läser och försöker lösa uppgiften utifrån den nya informationen de får fram. Ett nedsatt arbetsminne gör att det tar betydligt längre tid än för studenter utan denna nedsättning.
När det gäller matematik är det också viktigt att ha ett väl fungerande arbetsminne. För att kunna genomföra en matematisk uträkning behöver man först ta in och förstå uppgiften och sedan hålla informationen i arbetsminnet medan man genomför uträkningen steg för steg. Studenten behöver lägga mycket tid på att gå tillbaks och påminna sig om den ursprungliga informationen för att kunna komma vidare i uppgiften samt få fram adekvata verktyg ur minnet för att kunna lösa den.
När studenten själv ska producera text sker skrivandet inte heller automatiskt utan extra tid och kraft måste läggas på att få ner rätt bokstäver och ord.
För en del studenter är det koncentrationsförmågan som brister. Studenten behöver börja om i tankegången ett antal gånger, vilket gör att tidsåtgången för att slutföra en uppgift ökar.
Examination på lika villkor
Att ge dessa studenter förlängd tid vid examination kompenserar för den extra tid det tar för dem att genomföra tentamen. Den förlängda tiden kan vara helt avgörande för att studenten ska kunna utföra examinationen på lika villkor som sina kurskamrater.
En student som behöver förlängd tid vid salstentamen kommer med största sannolikhet även behöva det vid digital examination och hemtentamen eftersom det fortfarande handlar om nedsatt arbetsminne, brist på automatisering och /eller bristande koncentrationsförmåga.
Varje student har individuella behov. För att underlätta hanteringen rekommenderas du som examinator att sätta extra tid med god marginal så att alla studenter med pedagogiskt stöd hinner klart, oavsett behov, istället för att ha flera olika sluttider. Målet är att studenterna ska få den tid de behöver för att visa sina kunskaper.
Om tiden inte är en avgörande komponent i examinationen kan du som lärare med fördel bygga in förlängd tid för alla studenter. Då behöver ingen särskilt be om det och studenter som har behovet men inget besked om pedagogiskt stöd kan också få den tid de behöver. Viktigt är då att tänka på som examinator att inte lägga till minsta lilla extra moment i examinationen för då äts den viktiga förlängda tiden upp.
Av Christina Rowa & Carina Argelius, Samordnare vid Pedagogiskt stöd