okt
Ett LU för alla 2024 – en konferens om inkluderande undervisning
Tisdagen den 15 oktober samlas vi för andra gången för att lyssna, lära och diskutera tillgänglig och inkluderande undervisning. Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet.
Foto: Elijah Hail från Unsplash.com
Våra studenter är inte en homogen grupp och vi ansvarar för att de ska ha samma chans att lära och utvecklas på universitetet. På konferensen kommer vi att få höra om ny forskning och dela praktiska tips. Vi vill skapa en mötesplats för lärare och personal där vi kan lyssna, diskutera och dela erfarenheter. Målet är att öka samarbetet mellan olika delar av Lunds universitet i frågor om tillgänglighet och inkludering.
Lokal
Konferensen hålls i LUX på förmiddagen och i Forum Medicum på eftermiddagen, båda i Lund.
Anmäl dig här
Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet. Lunch och fika ingår. Anmäl dig för att säkra din plats!
Program 15 oktober
Konferensen pågår kl. 09:00–16:00 och hålls på svenska och engelska.
08:30–09:00 Registrering på LUX, utanför aulan (LUX:C116)
09:00–09:05 Dagens program och praktiskt om dagen
09:05–09:20 Inledning
Jimmie Kristensson, vicerektor för kurage och karaktär
09:20–10:00 Why students trust teachers, and what we can do to increase their trust (in English)
- Rachel Forsyth, senior pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd
- Mirjam Glessmer, pedagogisk utvecklare på LTH
- Peter Persson, universitetslektor i Byggnadsmekanik, LTH
Läs artikeln "If I don’t trust my teachers, how can I learn then?" – researchgate.net
10:00–10:30 Fika, utanför LUX aula
10:30–11:10 Att göra högre studier tillgängliga – ett lärarperspektiv
Stina Melander, lektor i statsvetenskap, Samhällsvetenskapliga fakulteten
Stina Melander berättar om sin studie som handlar om hur lärare på universitetet resonerar kring tillgänglighet. Hon utgår från ett implementeringsperspektiv där den stora frågan är varför lärarna inte alltid tillämpar de tekniker och metoder som finns för att tillgängliggöra undervisningen.
Läs artikeln "Att göra högre studier tillgängliga – ett lärarperspektiv" – researchgate.net
11:10–11:20 Paus
11:20–12:00 "Breddat deltagande är väl fint. Men hur gör vi det?" En studie om lärares syn på breddad rekrytering och breddat deltagande
Lisa Engström, Karin Lundin och Emma Severinsson från Gruppen för inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper presenterar den studie de nu arbetar med. I studien undersöker de lärares syn på breddad rekrytering och breddat deltagande. De analyserar också skrivningarna i LU:s policydokument samt hur lärare förhåller sig till dem.
Lisa Engström, lektor i Biblioteks- och informationsvetenskap
Läs mer om Lisa Engström i LU:s forskningsportal – portal.research.lu.se
Karin Lundin, doktorand i biblioteks- och informationsvetenskap
Läs mer om Karin Lundin i LU:s forskningsportal – portal.research.lu.se
Emma Severinsson, lektor i modevetenskap på institutionen för Kulturvetenskaper
Läs mer om Emma Severinsson i LU:s forskningsportal – portal.research.lu.se
12:00–13:00 Lunch utanför LUX aula och förflyttning till Forum Medicum och salen E12015 (5 minuters promenad)
13:00–13:45 Dörrvakten, kontoret och chefen – vad gör de på universitetet?
Simon Nilsson pratar om NPF-diagnoser och hur hjärnan processar information.
Simon Nilsson, avdelningschef för Studenthälsan, Sektionen Student och utbildning
Mer information om Studenthälsan för medarbetare – medarbetarwebben.lu.se/studenthalsan
Mer information om Studenthälsan för studenter – lu.se/studenthalsan
13:45–14:00 Paus
14:00–14:20 Att lära av det oväntade
Kiran M Gerhardsson, Arkitekt och forskare i gruppen Tillämpad gerontologi, Institutionen för hälsovetenskaper, Medicinska fakulteten
Hur intuitivt är det för våra studenter, nyanställda, forskningsdeltagare och deltagare från andra organisationer att ta sig in på LU? Är vår organisation tillgänglig och inkluderande? Kiran M Gerhardsson berättar om problem om användarvänlighet i forskningsprojekt och kursutveckling.
Läs mer om Kiran M Gerhardsson i LU:s forskningsportal – portal.research.lu.se
14:20–14:40 Fika, utanför sal E12015 på Forum Medicum
14:40–15:30 Utmaningen att skapa inkluderande sammanhang i undervisningen
Samtal med Lena Jönsson, universitetslektor i Medicinsk strålningsfysik på Medicinska fakulteten
Lena Jönsson mottog Lunds studenters pedagogiska pris 2023. Citat ur motiveringen: "Enligt Lena är varje student unik och hon arbetar därför med flera olika metoder för att anpassa undervisningen."
Läs mer om Lunds studenters pedagogiska pris 2023 på Medarbetarwebben – medarbetarwebben.lu.se
Salens betydelse
Tillsammans reflekterar vi över olika salars möjligheter och utmaningar sett utifrån olika funktionsnedsättningar och behov.
Inför konferensen får du gärna titta på det inspelade webbinariet om salens betydelse med Marie Leijon från 24 september. Där pratar hon om tillgänglighet och inkludering i förhållande till våra fysiska lärmiljöer.
Se det textade webbinariet med Marie Leijon (30 minuter) – lu.instructuremedia.com
15:30–16:00 Bias in AI generated images (in English)
Rachel Forsyth, senior pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd
Vill du inte vänta till den 15:e oktober?
Här kan du läsa mer om tillgänglighet i undervisningen
Här kan du läsa en sammanfattning av förra årets konferens Ett LU för alla 2023
Här hittar du hela webbinarieserien Tillgänglighetstisdag
Är du anmäld till konferensen men har fått förhinder?
Hör av dig till oss så någon annan kan få din plats och så att vi beställer rätt antal fika och lunch. Mejla till: ann-catrin [dot] johansson [at] edusupport [dot] lu [dot] se (ann-catrin[dot]johansson[at]edusupport[dot]lu[dot]se)
Om evenemanget
Plats:
I LUX aula (LUX:C116) på förmiddagen, Helgonavägen 3 i Lund. I salen E12015 på Forum Medicum på eftermiddagen, Sölvegatan 19 i Lund.
Kontakt:
ann-catrin [dot] johansson [at] edusupport [dot] lu [dot] se